Εισήγηση Αντιπροέδρου Χ.Δ. στην εκδήλωση της Κοζάνης για τον Ν. Ψαρουδάκη

Έχει γραφτεί από ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ
Τετάρτη, 04 Οκτώβριος 2017
Kozani_Psaroudakis.jpg
Ο ΝΙΚΟΣ ΨΑΡΟΥΔΑΚΗΣ ΩΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ

Ο Νίκος Ψαρουδάκης θυμίζει την εικόνα εκείνη όπως την περιγράφει και αναλύει ο Παπαδιαμάντης στο διήγημά του «Στο Χριστό στο Κάστρο». Ο άγιος Μερκούριος στην εικόνα εκείνη θανατώνει, υπό την ευλογία του Ουρανού, τον τύραννο Ιουλιανό: «πελιδνός ο παράφρων τύραννος», σχολιάζει ο Παπαδιαμάντης, ο οποίος όμως εξηγεί ότι αυτή είναι μία από τις λίγες (κάτω από 10 πανελλαδικά) κοπτικές εικόνες που υπάρχουν του αγίου, στην οποία φέρεται να θανατώνει τον Ιουλιανό, ενώ στις ορθόδοξες δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο.

Θα ήθελα να ξεκινήσω την ομιλία μου με την παράθεση απόψεων για την επανάσταση, αλλά και παρόμοια φαινόμενα.

-Οι μαρξιστές θεωρούν την επανάσταση ως τη «μόνη ελπίδα για αυτούς που έχουν χάσει κάθε ελπίδα», ενώ η βία είναι η «μαμή της ιστορίας».
-Ο μεγάλος σοσιαλδημοκράτης οικονομολόγος Τζ. Κ. Γκαλμπρέιθ έγραψε στο βιβλίο του Οικονομικής Ιστορίας «Η εποχή της αβεβαιότητας» ότι μια επανάσταση πετυχαίνει όταν «είναι ένα κλώτσημα σε μια σάπια πόρτα».
-Ο Ρωζέ Γκαροντύ έγραφε για τη θεωρία της τρίτης τάξης: δηλαδή ότι όταν πραγματοποιείται μια επανάσταση, είναι πάντα μια τρίτη τάξη, από αυτήν που ανατρέπεται και αυτήν που κυρίως ανατρέπει η οποία επωφελείται και αναλαμβάνει την εξουσία
-Ο μεγάλος Ορθόδοξος συγγραφέας Νικολάι Μπερντιάγεφ έγραφε ότι πρέπει να παραδεχτούμε ότι είναι απαραίτητο να γίνει κάποτε μια [κοινωνική/πολιτική] επανάσταση, αλλά ας ευχηθούμε να είναι όσο περισσότερο ανθρωπιστική και λιγότερο βίαιη γίνεται

-Μ. Φώτιος: «Των τυράννων εστί το στασιάζειν τα πλήθη», δηλαδή είναι γνώρισμα τυραννικής διακυβέρνησης, όταν στασιάζουν, δηλαδή εξεγείρονται βίαια, τα πλήθη του λαού. Αυτά τα γράφει ο άγιος στον Βασιλιά Βόρι της Βουλγαρίας, ο οποίος είχε μόλις εκχριστιανιστεί. Ταυτόχρονα τον συμβουλεύει όταν ξεσπάει στασιασμός να μην προβαίνει σε καταστολή, αλλά να την ανέχεται, δείχνοντας έτσι μεταξύ άλλων έμπρακτα τη φιλανθρωπία του. Γνώρισμα της τυραννίας είναι μεταξύ άλλων ο ατομισμός και ο πορισμός των αγαθών από τον άρχοντα, αντί για την φροντίδα των αρχομένων.

Ορθόδοξη Θεολογία και επανάσταση
Γνωρίζουμε ότι στον Ρωμαιοκαθολικό Χώρο επικράτησε ως σημαντικό κίνημα –αν και απορρίφθηκε ως πλήρης θεολογική τάση κάποια στιγμή από τον Πάπα Βενέδικτο XVI- η θεολογία της απελευθέρωσης ή θεολογία της επανάστασης. Αν μελετήσουμε όμως τις πηγές της θεολογίας αυτής, την οποία απέρριψε το Βατικανό, θα δούμε ότι έχει αναφορές σε Αγίους της ενωμένης Εκκλησίας, οι οποίοι στα θέματα της ιδιοκτησίας συχνά διατύπωναν θέσεις εξίσου επαναστατικές και παρόμοιες με τους Πατέρες της Ανατολής. Αυτό προκύπτει από τα βιβλία του Χέλντερ Καμάρα, από αυτά του Αντόνιο Φραγκόζο, που ήταν Επίσκοποι του Καθολικισμού.
Αλλά και η ίδια η ορθόδοξη θεολογία για την Σάρκωση του Χριστού, για το σχέδιο της Θείας Οικονομίας για τη σωτηρία του ανθρώπου και της κτίσης, είναι επαναστατική. Καταρχάς αναγνωρίζεται στον Θεό και το σχέδιό Του ένας ρόλος κατεξοχήν ανατρεπτικός: Οι δυνάμεις του πονηρού αποκαλούνται κοσμοκρατορικές στο Ευαγγέλιο [ακόμη και μετά την Ανάσταση (Εφ. 6:12)]και οι αρχές αναγνωρίζεται ότι καταλαμβάνονται από άδικους και τυραννικούς άρχοντες, κατά το λόγο του Χριστού:
"Ο δε Ιησούς, αφού τους προσκάλεσε, τους είπε: γνωρίζετε ότι οι άρχοντες των εθνών τους κατακυριεύουν, και οι μεγάλοι τους τα κατεξουσιάζουν. Αλλά δεν θα είναι έτσι σε εσάς, αλλά όποιος θέλει ανάμεσά σας κάποιος να γίνει μεγάλος, θα είναι διάκονός σας, και όποιος θέλει ανάμεσά σας να είναι πρώτος, θα είναι υπηρέτης σας° όπως ο γιος του ανθρώπου δεν ήρθε για να υπηρετηθεί, αλλά για να υπηρετήσει και να δώσει την ζωή του ως λύτρα έναντι πολλών." (Ματθ. 20:25-28)])
Ένας από τους πρώτους Αγίους, που ήταν ταυτόχρονα Επίσκοπος και μάρτυρας, ο άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος, είχε μιλήσει για την Ενσάρκωση και τη Σταύρωση, τα κύρια γεγονότα της Θείας Οικονομίας, ως εξής: «ο τοκετός της Μαρίας και ο Σταυρός του Χριστού είναι μυστήρια κραυγής, α εν ησυχία Θεού επράχθη».
Ο Θεός και οι Χριστιανοί, τους οποίους οι αντίπαλοί τους αποκαλούν στις Πράξεις των Αποστόλων «αναστατώσαντες την οικουμένην», εισέρχονται στην Ιστορία ως ρηξικέλευθοι αναμορφωτές, σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένου και του θεσμικού-πολιτικού ή πολιτειακού.

Εξουσία και επανάσταση
Στην Ορθόδοξη Υμνογραφία του Αγ. Ρωμανού του Μελωδού αναφέρεται κάπου μια παραλλαγή της φράσης του Χριστού μετά την Ανάσταση: «Μαθητεύσατε έθνη και βασιλείας», δηλαδή εκχριστιανίστε εκτός από τα έθνη και τα πολιτικά συστήματά τους. Σε αυτό το πλαίσιο ίσως πρέπει να κατανοήσουμε και τον λόγο του Χρυσόστομου: «Ουκ επ’ ανατροπή της κοινής πολιτείας εισήγαγε ο Χριστός τους παρ’αυτού νόμους, αλλά επί διορθώσει βελτίονι». (Εις Ρωμαίους, Ομιλία ΚΓ’ 1:PG60, 613).
Με άλλα λόγια, ο Χριστός δεν θεωρεί ότι είναι κακή η ίδια η τάξη του άρχειν και άρχεσθαι και ότι πρέπει να πάμε στην έλλειψη αρχής, αλλά στην βελτίωση, τον εκχριστιανισμό της πολιτικής. Κατά την ερμηνεία που δίνει ο Πατρολόγος Στ. Παπαδόπουλος: «ενώ εξηγεί ότι το άρχειν και άρχεσθαι αποτελεί θεία τάξη, γνωρίζει ότι πολλοί άρχοντες είναι ανάξιοι και μάλιστα τύραννοι. Κανένας εκκλησιαστικός συγγραφέας δεν μαστίγωσε τόσο πολύ τους παντός είδους ελλειμματικούς και τυραννικούς άρχοντες όσο ο Χρυσόστομος (PG 52, 24, κ.λπ.)».
Και συνεχίζει ως εξής: «Γι’ αυτό και πρώτος διακρίνει σαφώς μεταξύ του άρχειν, που είναι θέλημα του Θεού, και της εκλογής, που ανήκει στην ευθύνη των ανθρώπων. (...)» Ο ίδιος ο Χρυσόστομος, ως κορυφαίος ερμηνευτής του Απ. Παύλου,θα ερμηνεύσει το γνωστό παρεξηγημένο χωρίο «ουκ έστι εξουσία, ει μη από Θεού...» προς Ρωμαίους του Απ. Παύλου για την εξουσία στην (Ομιλ. ΚΓ 1, PG 60, 615) ως εξής:
«Τι λες; Κάθε πολιτικός άρχοντας έχει χειροτονηθεί από τον Θεό; Δεν λέω τούτο, ισχυρίζεται. Διότι δεν είναι ο λόγος μου αυτός για τον κάθε άρχοντα, αλλά για το πράγμα[=εξουσία]». Ταυτόχρονα ο Χρυσόστομος θα φτάσει να ισχυριστεί ότι ο κακός άρχοντας είναι χειρότερο κακό και από την αναρχία (PG 56,42), ενώ θα ορίσει τον χειρότερο αυτόν άρχοντα ως αυτόν που αντί να φροντίζει τους αρχομένους, να τους προστατεύει και να τους αγαπά, φέρεται τυραννικά προς αυτούς, δηλαδή τους καταπιέζει και τους απομυζά (τον πλούτο).
Σε ό,τι αφορά την ίδια την επανάσταση, που πρέπει να νοηθεί ως μία βίαιη ανατροπή, ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος θεωρούσε σύμφωνα με τον Πατρολόγο Στ. Παπαδόπουλο ότι ο φόβος της επανάστασης τιθασσεύει τους φορείς της πολιτικής εξουσίας, ώστε να ανταποκρίνονται στον ρόλο τους.
Ο σύγχρονος άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς έγραψε στο βιβλίο του «αργά βαδίζει ο Χριστός» ότι η Χριστιανική Επανάσταση είναι «μακρόχρονη και ανθρωπιστική», σε αντίθεση με τις κοσμικές επαναστάσεις που βασίζονται στη βία. Σε παρόμοιο πνεύμα ο καθ. Γ. Μαντζαρίδης έγραψε ωραία στο πρόσφατο βιβλίο του «Θεσμός και χάρισμα»:
“…το μέτρο με το οποίο κρίνει ο Χριστιανισμός τον κόσμο και τα πράγματα του κόσμου είναι η Βασιλεία του Θεού. Γι ‘ αυτό η χριστιανική επανάσταση είναι η μεγαλύτερη και διαρκέστερη επανάσταση μέσα στον κόσμο. []Είναι η επανάσταση της αγάπης, η οποία περνάει μέσα από την προσπάθεια για άρση της κοινωνικής αδικίας και αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης.”( Θεσμός και χάρισμα, 2012, σελ. 130).

Ο Νίκος Ψαρουδάκης ως Χριστιανός Επαναστάτης
Ξεκινώντας με τις θέσεις και τη δράση του Νίκου Ψαρουδάκη, ο ίδιος θεωρούσε ότι η 21η Απριλίου είναι «στάσις», δηλαδή στασιασμός, κι όχι «επανάστασις». Είχε γράψει χαρακτηριστικά στη «Χριστιανική» για αυτό τον Απρίλιο του ’72, εξηγώντας τους δύο όρους:
«Η 21η Απριλίου πήρε την εξουσία με τη βία. Επανάσταση και βία είναι δύο πράγματα ασυμβίβαστα. Η «ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ» που γίνεται με τη βία είναι Πραξικόπημα, είναι Κίνημα, είναι ό,τι θέλετε και όχι επανάσταση….Η 21η Απριλίου δεν έχει κανένα από τα χαρακτηριστικά της Επαναστάσεως. Και με βία επεκράτησε και ιδεολογία δεν έχει…. [Την ανάγκη της Ιδεολογίας την αισθάνθηκε βέβαια η 21η Απριλίου. Και γέμισε τα λεωφορεία, τους τοίχους, τους Δημόσιους χώρους μ’ εκείνο το « Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών» και άλλα συνθήματα που το ράδιο μετέδιδε το πρωϊ της 21ης Απριλίου! Τι όμως σημαίνουν όλα αυτά και ποια αξία μπορεί να έχουν;] Αν σήμερα τα τανκς ήταν επιτρεπτό και δυνατό να μπουν στην υπηρεσία του Ευαγγελίου, τότε ο Χριστός θα εγεννάτο στα Ανάκτορα του Ηρώδη και όχι στη φάτνη της Βηθλεέμ και οι συνεργάτες του θα ήταν χιλίαρχοι των ρωμαϊκών λεγεώνων και όχι ψαράδες της Γαλιλαίας! Ας μάθει κάθε στρατοκράτης καταπατητής του Πνεύματος και θιασώτης της βίας ποια είναι η πραγματική δύναμη, η δύναμη των Χριστιανών: « Ούτοι εν άρμασιν και ούτοι εν ίπποις, ημεις δε εν ονόματι Κυρίου του Θεού ημών μεγαλυνθησόμεθα « (Ψαλ. 19,8)! Η σύνδεση του χριστιανικού ονόματος με τη βία και τη στρατοκρατία ήταν μια πράξη ανίερη και μονάχα αυτή είναι αρκετή να καταδικάσει την 21η Απριλίου! Όχι ότι ο Χριστιανισμός δεν πρέπει να μπει στο Δημόσιο βίο, αλλά γιατί αυτό πρέπει να γίνει με την ελεύθερη θέληση του λαού και όχι με τη βία». («Χ», Απρίλιος 1972)
Στη δίκη της Χούντας, ο Ν. Ψαρουδάκης είχε σχολιάσει τα εξής πάνω στο άρθρο αυτό λέγοντας ότι αυτό:
«...απαντούσε εις την κυβέρνησιν και έλεγε ποία είναι η αληθινή επανάστασις και δια του οποίου απεδεικνύετο ότι το καθεστώς της 21ης Απριλίου ήτο πραξικόπημα».
Στο βιβλίο του «Η Χριστιανική Επανάσταση: Φιλοσοφία της Επανάστασης» έγραψε γενικά για τις ανθρώπινες επαναστάσεις τα παρακάτω:
«Άλλο χαρακτηριστικό της επανάστασης είναι η σύγκρουση δύο κόσμων.Είτε ειρηνικά, είτε πολεμικά έρχεται η επανάσταση, κι όποιο περιεχόμενο κι’ αν έχη, πάντα ένας κόσμος φεύγει κι’ ένας άλλος έρχεται. Μια υπάρχουσα κατάσταση υποχωρεί και δίδει τη θέση της σε μια καινούργια που γεννιέται. Η επανάσταση είναι ο κοινωνικός τοκετός. Στη βάση της διακρίνομε τα δύο χαρακτηριστικά της ζωής: το θάνατο και τη γέννηση». (Η Χριστιανική Επανάσταση: Φιλοσοφία της Επανάστασης, σελ. 20-21)
Ο Νίκος Ψαρουδάκης θεωρούσε ότι η επανάσταση πρέπει να γίνει με δημοκρατικά και μη-βίαια μέσα, με βάση την αρχή της πλειοψηφίας: «η ψήφος των πλειόνων κρατείτω», κατά την Α’ Οικουμενική Σύνοδο. Είχε γράψει χαρακτηριστικά ότι αν δεν γίνει η διαλογή και του τελευταίου ψηφοδελτίου και να προκύψει έτσι ο δημόκλητος, για να θυμηθούμε την ορολογία του αγ. Διονύσιου του Αρεοπαγίτη, άρχοντας, δεν μπορεί να ξεκινήσει η κατεξοχήν επαναστατική διαδικασία, η μεταβολή των θεσμών.
Σε αυτά τα πλαίσια, στο ίδιο βιβλίο, γράφει για τον κύριο σκοπό της πραγματικής επανάστασης:
«Μια αληθινή επανάσταση δεν μπορεί ποτέ νάχη κύριο σκοπό της την κατάληψη της εξουσίας. Η κατάληψη της εξουσίας είναι ο σπουδαιότερος, μετά τη διαφώτιση του λαού, προεπαναστατικός σκοπός. Όταν οι επαναστατικές φιλοδοξίες εξαντλούνται στα υπουργικά χαρτοφυλάκια, τότε δεν πρόκειται για επανάσταση, αλλά για εξόρμηση τυχοδιωκτών κι’ οι συνέπειες θάναι σκληρές για το λαό. Τονίζομε καθαρά: Η κατάληψη της εξουσίας είναι απλώς το απαραίτητο μέσο για την πραγματοποίηση του επαναστατικού σκοπού. Η εξουσία είναι το κατάλληλο εργαλείο, το όπλο, το κλειδί με λίγα λόγια, για να γκρεμισθούν οι τοίχοι και ν’ ανοίξουν οι πόρτες της φυλακής που βρίσκεται περιωρισμένη η ζωή. Είναι το πρώτο βήμα για τη λευτεριά. Το τέλος της αρχής. Με την κατάληψη της εξουσίας μπαίνομε στην επανάσταση». Κλείνοντας, ας θυμηθούμε ότι στη Συνέντευξη που έδωσε στην Χριστιανική για το εκκλησιαστικό πρόβλημα, είπε και τα ακόλουθα:
«Η Εκκλησία πρέπει να γίνει επαναστατική, γιατί αυτό είναι στην ουσία της. Δεν υπάρχει άλλη επανάσταση εκτός από το Ευαγγέλιο του Χριστού».
Και συνεχίζει: «Τότε που η Εκκλησία ήταν επαναστατική, συγκρούστηκε με τους κρατούντες, αλλά είχε μαζί της τους λαούς. Όταν υποτάχθηκε στον Καίσαρα, κατέθετε τα όπλα και κέρδισε μεν τη φιλία των κρατούντων, αλλά άρχισε να χάνει την αγάπη του λαού. Μια αγωνιστική Εκκλησία, στο δρόμο της χριστιανικής πολιτικής και κοινωνικής αλλαγής, δεν έχει ανάγκη να καλέσει κανένα, είτε νέο, είτε μεγάλο, όλοι αυτόματα θα βρεθούν δίπλα της και πιο πολύ αυτοί που σήμερα είναι μακρύτερα. Η σημερινή νεολαία που διψά για ζωή δίκαιη και ανθρώπινη, ο λαός που διψά για ειρήνη και επάρκεια αγαθών, θα τρέξει στη φωνή της Εκκλησίας, όταν η φωνή αυτή γίνει η φωνή του Θεού που φωνάζει: «Δικαιοσύνην μάθετε οι ενοικούντες επί της γης»».

Γιώργος-Νεκτάριος Παναγιωτίδης, Αντιπρόεδρος Χ.Δ.

Πρόσφατα σχόλια

Μετεκλογικά 20ής του Σεπτέμβρη και η ΛΑ.Ε
(ουτε)Συνετος (ουτε)Επαναστατης
26 Οκτ 2015, 00:42
Μετεκλογικά 20ής του Σεπτέμβρη και η ΛΑ.Ε
Συνετος Επαναστατης
25 Οκτ 2015, 11:53
 

Στατιστικά

Γλώσσες: 1
Μέλη: 206
Νέα: 1405
Σύνδεσμοι: 24
Επισκέπτες: 1373147
 

Οι Ροές Ειδήσεων της Χριστιανικής

RSS 0.91
RSS 1.0
RSS 2.0
ATOM 0.3
OPML


Copyright (C) 2006-2015 ΚΙΝΗΜΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. All rights reserved.
Powered by Jim Pap | Γραφικά από τον Αγιογράφο Γ.Κ.