Αρχική arrow ΑΡΧΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ arrow 983 arrow Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 και το χρέος μας σήμερα

Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 και το χρέος μας σήμερα

Έχει γραφτεί από Θ. Κουρταλίδης
Τρίτη, 11 Απρίλιος 2017

Η Ελληνική Επανάσταση ήταν καρπός πολλών παραγόντων μετά από 400 και, σε μερικές περιοχές, 500 και πλέον έτη σκλαβιάς στους Τούρκους αλλα και σε Ενετούς και Φράγκους.
Η Εκκλησία κρατούσε ζωντανή την ορθόδοξη πίστη (κυρίως), που διέκρινε ριζικά τους Χριστιανούς από τους Μουσουλμάνους Τούρκους. Παράλληλα, με τη λατρεία και το κήρυγμα ζωντάνευε την Ελληνική Γλώσσα, που κουβαλούσε τον πολιτισμό και την ιστορία των προγόνων, και απομάκρυνε την θρησκευτική και εθνική αλλοτρίωση. Μέσα στην Εκκλησία και ιδιαίτερα στα Μοναστήρια λειτουργούσαν υποτυπώδη σχολεία σε δύσκολους καιρούς, τα «Κρυφά Σχολειά», και με το χρόνο, όπου το επέτρεπαν οι Οθωμανικές Αρχές, τα φανερά, ώσπου τον 17ο και κυρίως τον 18ο αιώνα και μέχρι την Επανάσταση πολλά πολλαπλασιάστηκαν.

Εθνική συνείδηση
Αυτά εκτός από την πίστη και τη γλώσσα ενίσχυσαν την εθνική συνείδηση απέναντι στους κατακτητές: Με τα ιστορικά κείμενα θύμιζαν τους προγόνους Έλληνες, αρχαίους και Ελληνορωμαίους, που αγωνίστηκαν για την ελευθερία τους με εχθρούς από την Ανατολή αλλά και τη Δύση (Πέρσες, Ρωμαίους, Γότθους, Σαρακηνούς, Άραβες κ.ά.). Ακόμα τα συγγράμματα των Αρχαίων και των Χριστιανών Ελλήνων μαζί με τα έργα τέχνης αποδείκνυαν τον υψηλό πολιτισμό των προγόνων και ενίσχυαν την εθνική μνήμη και συνείδηση. Από τη Φιλοσοφία και τη Ρητορική μέχρι την Ιστορία και την Ποίηση, όσοι υπόδουλοι Έλληνες ταξίδευαν στη Δύση αλλά και την Αραβική Ανατολική, έβλεπαν ξένους μελετητές να θαυμάζουν τους Έλληνες συγγραφείς. Αυτό το γεγονός κυρίως στη Δύση μετά την Άλωση δημιούργησε έντονη αγάπη προς τον ελληνικό πολιτισμό. Πολλοί Έλληνες στην Ιταλία και γενικά στη Δύση υποδαύλιζαν εντονότερα το εθνικό φρόνημα των Ελλήνων, παράλληλα με την ορθόδοξη πίστη. Η πρωτοχριστιανική διάσταση Ελληνισμού και Χριστιανισμού μεταβλήθηκε σε συμμαχία εκλεκτική ελληνικής παιδείας και χριστιανικής-ορθόδοξης πίστης, που μαζί με τη μνήμη των αγώνων αντίστασης των Ελλήνων προς τους ξένους επιδρομείς, έπλασαν το πνεύμα της κοινότητας των παραδόσεων και των ελπίδων για την απελευθέρωση από τους δυνάστες με τη διαφορετική πίστη και τον πολιτισμό αλλά και με τη βιαιότητα του κυρίαρχου κατακτητή. Η θέληση για ελευθερία είναι ο πυρήνας της εθνικής συνείδησης.

Αγώνες και οικονομικές δυνάμεις
Κοντά σ’ αυτή την πνευματική ορμή για ελευθερία προστέθηκαν και πιο υλικές και στρατιωτικές προϋποθέσεις για τον πόλεμο Ανεξαρτησίας. Επί Τουρκοκρατίας έγιναν δεκάδες εξεγέρσεις για την αποτίναξη του εχθρικού ζυγού σε τοπικό και γενικότερο επίπεδο.
Οι ανυπότακτοι Κλέφτες στα ορεινά της Ελλάδας αμφισβήτησαν την τουρκική εξουσία και συχνά υπεράσπιζαν τους Ρωμηούς, δίνοντας ελπίδες στους υπόδουλους.
Σε κάποιες ελληνικές πόλεις και νησιά αναπτύχθηκε ισχυρό το εμπόριο και η ναυτιλία, που εξασφάλισε πλοία οπλισμένα για την απόκρουση της πειρατείας στη θάλασσα.
Στη Διασπορά, στις ελληνικές παροικίες στη Δύση και τη Ρωσία, Έλληνες έμποροι και τραπεζίτες απέκτησαν πλούτο, που πολλοί απ’ αυτούς τον προσέφεραν στον Αγώνα.

Συντονισμός και οράματα
Στην κορύφωση της προπαρασκευής του αγώνα για την απελευθέρωση βοήθησε ο επαναστατικός σχεδιασμός του Ρήγα, πολιτισμικός και στρατιωτικός, η Μυστική Φιλική Εταιρεία, που ξεπέρασε τοπικισμούς και ταξικές διακρίσεις, και το κύμα του Φιλελληνισμού στο εξωτερικό αλλά και η διάχυση του επαναστατικού πνεύματος της Γαλλικής Επανάστασης καθώς και της Αρχής της Αυτοδιάθεσης των Εθνοτήτων μέσα σε ένα κλίμα Διαφωτισμού.
Έπειτα, είναι γνωστοί σε γενικές γραμμές οι αιματηροί αγώνες των Ελλήνων στην Ελληνική Χερσόνησο. Είναι γνωστοί μεγάλοι καπεταναίοι του Μεγάλου Σηκωμού. Είναι γνωστοί οι ήρωες σε στεριά και θάλασσα. Μαζί με τον Μακρυγιάννη και τον Κολοκοτρώνη εκφράζουμε την ευγνωμοσύνη μας στους αγωνιστές της ελευθερίας.

Αναστοχασμός και ευθύνη. Η συμβολή του Καποδίστρια
Παράλληλα, σήμερα οφείλουμε να στοχαστούμε πάνω στους κινδύνους που διέτρεξε η επανάσταση. Να, αναστοχαστούμε τις τραγικές εμφύλιες διαμάχες και την αλληλοεξόντωση των «αντιπάλων» συμπατριωτών με τη βοήθεια συχνά των ξένων, που πολλοί απ’ αυτούς προσέτρεξαν στον αγώνα της Επανάστασης όχι ως Φιλέλληνες (ενώ υπήρξαν και τέτοιοι εκλεκτοί ρομαντικοί αγωνιστές) αλλά ως κερδοσκόποι, σωστά γεράκια, πάνω στο πληγωμένο σώμα της Ελλάδας. Ο εθνικός μας ποιητής Σολωμός στον Ύμνο του στην Ελευθερία περιγράφει και τις υπεράνθρωπες θυσίες των Ελλήνων όσο και τη φθονερή διχόνοια και τη σκληρότητα των ξένων χωρίς να παράσχουν βοήθεια. Βέβαια οι Μεγάλες Δυνάμεις της εποχής από λόγους κυρίως του μεταξύ τους ανταγωνισμού επενέβησαν στο Ναυαρίνο και έκαψαν το στόλο του Ιμπραήμ. Όμως αυτό το γεγονός υπήρξε απαρχή πολύ κρίσιμων εξελίξεων και εξάρτησης που μετέτρεψε σταδιακά το επαναστατικό και δημοκρατικό πνεύμα των πρώτων Συνταγμάτων σε ένα καθεστώς Βασιλείας, επιβεβλημένο από τη Δύση. Η πρώτη εξάρτηση άρχισε από το λεγόμενο «Δάνειο Ανεξαρτησίας» (1825), που πήρε μέσα στις εμφύλιες διαμάχες η Κυβέρνηση από τους Άγγλους με εξευτελιστικούς όρους (μόλις το 1/3 του Δανείου έφτασε στην Ελλάδα), ώστε η αγγλική προστασία να δεσμεύει την ελευθερία μας.
Οι Δυτικές Δυνάμεις (Αγγλία, Γαλλία) σχεδίασαν με τη βοήθεια και εντοπίων την εξόντωση του Καποδίστρια σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας. Ο Καποδίστριας, όμως συνέχισε τον αγώνα ανεξαρτησίας με μάχες από την Στερεά μέχρι την Δ. Πελοπόννησο, γιατί το Ναυαρίνο δεν ήταν το τέλος. Ο ίδιος Κυβερνήτης, παρά τα λίγα αδύνατα σημεία της πολιτικής του, λόγω των τραγικών συνθηκών, αναδείχτηκε ο πραγματικός ιδρυτής του Ελληνικού Κράτους, που θέλησε να εξαλείψει τις τάσεις τοπικής αυντονομίας με ενιαία διοίκηση και ελληνικό όραμα αναγέννησης, χωρίς ξένες εξαρτήσεις. Ήταν πραγματικά ανιδιοτελής και πατριώτης, ένας ευεργέτης του Γένους, που με τη διπλωματική του εμπειρία από τις ευρωπαϊκές Χώρες ήξερε να αποφεύγει σκοπέλους. Στο εσωτερικό εκτός από τα μέτρα για τη διοίκηση στήριξε τη λαϊκή παιδεία, τη γεωργία και πίστεψε στην αποστολή της Εκκλησίας για να ενισχύσει την πίστη των Ελλήνων, την ηθική βελτίωση του Λαού και το εθνικό φρόνημα. Όμως οι ξένοι δεν ήθελαν ένα ανεξάρτητο Κυβερνήτη αλλά πειθήνια όργανα στην πολιτική τους.
Και σήμερα λόγω των Δανείων και των Μνημονίων η εξάρτηση της Χώρας με τη βοήθεια ορισμένων κομμάτων είναι γεγονός.
Και σήμερα στο ιδεολογικό επίπεδο από Δεξιούς και Αριστερούς υποστηρίζοντας, εθνομηδενιστικές απόψεις στο όνομα ενός μονοδιάστατου Δυτικού Διαφωτισμού, που περιφρονεί την ελληνική και ορθόδοξη παράδοση της ελευθερίας και του διαλόγου, με στερεότυπες προκαταλήψεις.
Έτσι προκύπτει η ανάγκη μιας Τριπλής Απελευθερωτικής Επανάστασης. Εθνικής συνέγερσης κατά του Εθνομηδενισμού παραγωγικής, και οικονομικής ανασυγκρότησης, χωρίς το βραχνά των Δανείων, και των Μνημονίων, και πνευματικής αναγέννησης με πυρήνα την ελληνορθόδοξη παιδεία χωρίς συντηρητικές αγκυλώσεις αλλά με πνεύμα ελευθερία και δημοκρατίας.

Θ. Κουρταλίδης σχολικός σύμβουλος φιλολόγων

Πρόσφατα σχόλια

Μετεκλογικά 20ής του Σεπτέμβρη και η ΛΑ.Ε
(ουτε)Συνετος (ουτε)Επαναστατης
26 Οκτ 2015, 00:42
Μετεκλογικά 20ής του Σεπτέμβρη και η ΛΑ.Ε
Συνετος Επαναστατης
25 Οκτ 2015, 11:53
 

Στατιστικά

Γλώσσες: 1
Μέλη: 206
Νέα: 1395
Σύνδεσμοι: 24
Επισκέπτες: 1307120
 

Οι Ροές Ειδήσεων της Χριστιανικής

RSS 0.91
RSS 1.0
RSS 2.0
ATOM 0.3
OPML


Copyright (C) 2006-2015 ΚΙΝΗΜΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. All rights reserved.
Powered by Jim Pap | Γραφικά από τον Αγιογράφο Γ.Κ.